Kaksplus.fi

torstai 6. elokuuta 2015

Hyvinvointi: Asiaa akuutista ylikunnosta

Diagnoosi: akuutti ylikunto ???



Terveisiä jostain sängyn ja sohvan välimaastosta! Oletko sinä koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön: kun alat kuntoilemaan (normaalia enemmän tai ylipäätään aloitat), tulee flunssa ja kaataa sänkyyn? Minä olen. Ihan joka himputin kerta, kun sisäinen urheilijani tulee sieltä kaikkien kakkujen ja pitsojen alta esille, tulee flunssa joka kaataa minut sänkyyn ja urheilu jää sikseen. Elokuun alussa aloitin mukana yhdessä hyvään oloon tähtäävässä ryhmässä, missä vähän katsotaan liikkumisia ja syömisiä. Ensimmäisen postaukseni piti olla hyväntuulinen kertomus hyvästä olosta, endorfiineistä ja kevyttä läppää elämästä porkkanan pureksijana mutta kuinka ollakaan - oikea story of my life - suunnitelmat menikin ympäri ja tässä sitä ollaan, NIISK!

Kaikki kävi niin, että lauantaina suhasin paikasta toiseen asioilla ja kävelin varmaan tuhat kilsaa, illalla vielä rykäisin lenkille ja kävin polkemassa crosstraineria. Sunnuntaina kävin taas lenkillä. Samoin maanantaina. Ja tiistaina olin Terveystalon vastaanotolla sympaattisen lääkärin edessä pihisemässä, ettei minusta tulee enää ääntä ja sain paitsi puhekieltoa, pari päivää lepoa, mitkä tulivatkin tarpeeseen, koska illalla nousi kuume. Nyt ei enää ole kuumetta ja jos illalla ei nousekaan, tähtään huomenna töihin, mutten lenkkipolulle.

Mutta akuutti ylikunto? Minulla? Ei voi olla? No kyllä voi. Se ei tarkoita tässä tapauksessa mitään hyvää kuntoa vaan juuri sitä päinvastaista - läpeensä surkeaa kuntoa, keho on ylikuormittunut suhteessa voimavaroihin. Googlasin asiaa ja huomasin aika monen muunkin kärsivän tästä samasta vaivasta! Monen linkin klikkauksen jälkeen löysin tien Kiloklubin sivulle:




Tässä muutama mielenkiintoinen ote:

"Ylikunto terminä johtaa hieman harhaan, sillä se ei tarkoita, että kunto olisi hirmuisen hyvä. Enemmän kyse on ylirasitustilasta: kehon kuormitus on liiallista senhetkisille voimavaroille."
- Tästä ainakin minun tapauksessani on täysin kyse.

"Yleisin syy ylikuntoon on liian nopeasti lisätty harjoittelun kesto, määrä ja/tai kuormitus. Myös yhdellä rankalla ja pitkäkestoisella liikuntasuorituksella voi mennä ylirasittuneeseen tilaan, jos keho ei ole tottunut fyysiseen rasitukseen."
- Juuri kuten teinkin, eli viikonloppuna nollasta sataan.

"Tällöin kehon puolustusmekanismi ei ole parhaimmillaan, ja infektioriski kasvaa."
- Olen oppikirjaesimerkki, huokaus!

"Aloitteleville kuntoilijoille akuutti ylikunto voi tehdä tepposet niinkin, että he ryhtyvät sen koettuaan kuntoilemaan epäsäännöllisesti tai lopettavat kuntoilun kokonaan. Korkea alkumotivaatio saattaa aluksi innostaa liikkumaan liian rajusti. Se on elimistölle liikaa, joten liikunnan aloittaminen pitemmän tauon jälkeen tulisi tapahtua rauhallisesti ja rasitusta tulisi lisätä pikkuhiljaa."
- Viisaita sanoja.

Entä onko täällä niitä, jotka aloittavan loman sairastamisella?
"Jos kovan liikuntaharrastuksen lomaan tulee lisänä vielä henkisiä ponnisteluja, esimerkiksi opiskelu- tai työkiireitä, ihmissuhdeongelmia tai muuta henkistä rasitusta, niin kokonaisrasitus lisääntyy entisestään. Elimistön tasapaino järkkyy entisestään. Keho siirtyy ylirasituksen puolelle, vaikka fyysinen rasitus ei olisikaan entisestään koventunut."


Se, että löysin syyn tälle sairastumiselle, on aiheuttanut ristiriitaisia kommentteja muissa ihmisissä. Monen on vaikea uskoa tuohon teoriaan ja jätetäänkin uskon asiat kullekin lukijalle itselleen, mutta ne jotka todella tästä ilmiöstä kärsivät, varmasti allekirjoittavat tuon tekstin. Sikäli sairastan ihan perusflunssaa, mutta tämä kuntoilustartti aiheutti vastustuskyvyn alenemisen ja nyt kun on muutenkin paljon pöpöjä liikenteessä, imuroin ne entistä tehokkaammin itseeni. Loogista!

Pää on vielä ihan jumissa kaikesta moskasta jota yritän niistämisellä sieltä poistaa, mutta terveisiä vaan täältä kaivon pohjalta, hyvää oloa etsitään kyllä tämän sairastamisen jälkeenkin, enkä nyt sairaanakaan ole mitenkään eksynyt ruokavaliosta vaan olen yrittänyt pitää kiinni ruuista ja ruoka-ajoista, syönyt sen verran mitä maistuu. Hiljalleen taas paluu normaaliin on tapahtumassa. Tästä aiheesta tulee sitten lisää tekstiä, kunhan pääsen taas kunnolla vauhtiin :) 





8 kommenttia:

  1. Fiksua pohdintaa, hyvä että tiedostat mistä on kyse! :) Liikunta tekee hyvää mutta tosiaan turhan kova aloitus ei ole hyväksi.

    Pikaista paranemista ja aloitat sitten taas liikunnan _kevyesti_ ja maltillisesti, kun olet parantunut. Varsinkin kuumeen jälkeen on turha kiirehtiä liikunnan aloittamisen kanssa, ettei tule vakavia jälkitauteja. Aloita vaikka venyttelyllä ja kevyillä kävelylenkeillä 1-3 kertaa viikossa, hiljalleen ajan kuluessa ja kunnon kohotessa voit sitten lisätä tehoja. :) Maltti on todellakin valttia, vaikka tekisikin heti mieli kiihdyttää nollasta sataan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rohkaisevista sanoistasi! Luin kirjoituksesi pari kertaa oikein ajatuksella - tosiaan nyt kannattaa odottaa, että kunto on oikeasti valmis, edes sille pikkuruiselle lenkille. Ja sitten maltilla ja nyt ymmärrän, mikä on lepopäivien funktio urheilussa :)

      Poista
  2. Juu-u. Tuttua. Kahtena päivänä rapakuntoisena pyörälenkille. Nyt nuha,poskipäät jomottaa. Päätä särkee ja olen ilmeisesti nielaissut kaktuksen. Talvella pääsin antibioottikuurille asti kun innostuin kävelylenkeille. Edellisellä intokerralla iski bursiitti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis liikunta ON todella vaarallista! ;)

      Kun on pää ja kroppa täynnä intoa, on kamalan vaikea pystyä rajaamaan lenkki ihan vaan "kilometriin", "mikä ei tunnu missään". Mutta niin kai se on tehtävä. Paljon paranemisia <3 Ja sitten maltilla <3

      Poista
  3. Juu, tämä on kokeiltu. Nyt jo tajuan aloittaa rauhallisemmin ja pitää lepopäiviä (joskus tosin niitäkin liian monta peräkkäin). Sopivan balanssin löytäminen ei ole helppoa. Pikaista paranemista sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kiitos vinkeistä - oikean balanssin löytäminen on varmasti haastavaa, mutta onhan tässä elämä aikaa :)

      Poista
  4. Moikka! Tsemppiä liikunnan aloitukseen :) Ylikunto tulee herkemmin aerobisia lajeja harrastaessa kun kehoon tulee tulehdustila helpommin. Vaihda osa jumpista lihaskuntoon (pitemmällä tähtäimellä fiksumpaa, koska lihas polttaa levossa kaloreita enemmän kuin läski) ja kehonhuoltoon, niin ei tapahdu ikävää tulehdustilaan joutumista kun aloitat kuntoilun taas :) Kiva blogi sinulla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, kiitos vinkeistä! Olet aivan oikeassa, enpä tullut tuota ajatelleeksikaan! Kiitos <3

      Poista

Kiitos kommentistasi.