Kaksplus.fi

perjantai 21. elokuuta 2015

Hyvinvointi: Kolmas viikko hyvinvointiprojektia takana

Hei! Kolmatta viikkoa hyvinvointiprojektia viedään ja hyvin menee, vaikka vaikeaakin on ollut.


ENSIMMÄINEN VIIKKO meni ihan hyvin, uutta opetellessa. Uutta sikäli, että ei mitään välimussutuksia, vaan pitää olla reilu ruokailurytmi. Ensimmäisellä viikolla sairastuin flunssaan. Koska en voinut muuta, yritin vain litkiä vettä sen 3L päivässä ja syödä säännöllisesti. Omituinen tunne, kun nälkää ei ole. Sairastaminen hatuttaa, koska haluaa nyt mennä ulos. Hiilarit ja piilarit on ihan sanahelinää. Olen katsellut ruokapököttien ravintosisältöjä. Onpas niissä kaloreissa, rasvoissa ja sokereissa tosiaan eroa! 

Liikkumiset: 3 x lenkki, 1 x crosstrainer, sitten tuli sairastuminen, muuten liikkumista lähinnä koti-lääkäri-apteekki x repeat

Painonmuutos: -1,9kg (hiilarit vähenee, nesteet lähtee)



TOINEN VIIKKO alkoi valjeta toipumisen merkeissä. Edelleen flunssa, ei siis liikuntaa. Kevyttä kävelemistä jaksamisen mukaan. Sain yskänlääkkeet ja sain nukuttua ensimmäistä kertaa pitkään aikaan! Toisella viikolla iho alkoi muuttumaan parempaan suuntaan. Kroppa alkoi huutaa kaupassa jotain pikkumutusteltavaa. Pystyin jättämään kauppaan kaikki turhat kalorit. Kotona oli kiljuva tarve saada mutusteltua aterioiden välillä. Pystyin pidättäytymään. 

Liikkumiset: koti-lääkäri-apteekki. Painojen nostelua varovasti, jumppapallolla istumista päivän mittaan, varovaista venyttelyä.

Painonmuutos: -1,1kg (hiilarit vähenee, nesteet lähtee)


KOLMAS VIIKKO alkoi tuntumaan siltä, että elämä voittaa ainakin noin flunssan kannalta. Nyt tarvitsen vastustuskykyä, en enää halua tällaisia kolmen viikon superflunssia. Kroppa on alkanut valehtelemaan. Heti ruuan jälkeen koittaa "näläntunne", mikä onkin oikeasti JANO. Aterioiden väliseen nälkään siis vettä. Nyt alkaa kiinnostamaan hiilarit ja protskut. Koska nyt on menty pelkällä ruokavaliolla eteenpäin, etävalkku muistutti, että seuraavaksi massa tippuu lihaksista. Täytyy siis alkaa liikkumaan toipumisen jälkeen ja nostamaan punttia. Mutta nyt alkaa näkymään muutokset käsissä: nakkisormet ei enää ole niin turvoksissa.

Liikkumiset: hyötyliikuntaa (kuten lasten kanssa Korkeasaaressa monta tuntia, kävelyä illalla leikkipuistoon ja takaisin, tuntitolkulla haahuilua Ikeassa)

Painonmuutos: -1,0kg (vieläkin lähti nesteitä)

Nyt alkaa tuntua siltä, että nesteet on irrotettu. Sitten alkaa se haastavin osuus, kun pitäisi alkaa ihan oikeasti liikkumaan ja kuluttamaan pläskiä.


MISTÄ OLEN LUOPUNUT?
Tämän kuurin aikana en ole luopunut oikein mistään. Olen vaihtanut pullamössöleivät ruisleipään. Syön edelleen perunaa ja pastaa ym. mitkä yleensä kielletään siltä istumalta. Syön maustettua jugurttia. En halua tehdä liian isoja muutoksia ruokavaliooni, koska meillä kotona kuitenkin syödään monipuolisesti kaikkea.

Mutta tottakai nyt kun helpoin vaihe on takana, alan tarkastelemaan leivän määrää ja laatua ruokavaliossani, sekä tietysti piilosokerin määrää. Tämä on hidas matka ja opeteltavaa on paljon. Ei saa tehdä liikaa ja liian nopeasti. Hötkyilystä ei ole kuin harmia.

PUNTAROINKO RUOKIA?
En ole punninnut mitään ruokia. En ole muutenkaan katsonut annoskokoja vaan syönyt sen verran, että nälkä lähtee. Huomaan tosin ruokahalun muuttuneen. Jos ensimmäisellä viikolla piti saada iltapalaksikin 1,5dl jugurttia ja 2 leipää, ei nykyään enää illalla jaksa syödä puoltakaan tuosta määrästä.

OLENKO HERKUTELLUT?
Olen. Suunnitellusti, kohtuudella. Repsahduksia ei ole. Huomaan itsekin, että kahvilassa nautittu omenapiirakkapala ei hetkauta painoa mihinkään suuntaan, jos ruokailun isot linjat on selvät ja suorat. Mutta huomaan, että kun syö säännöllisesti ja verensokeri pysyy tasaisena, ei karkkihiiri minussa herää. Vielä neljä viikkoa sitten luulin, etten selviäisi päivääkään ilman karkkia. No, tässä sitä ollaan.

ONNISTUMISEN RESEPTI?
Säännöllisyys. Pitää syödä, että jaksaa. Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ei yli 3h taukoja ruokailuun, ettei verensokerit heitä kuperkeikkaa ja tee mieli syödä jääkaappia karmeineen. On tässä vieläkin opettelua. On tärkeää kuulostella itseä: onko nälkä, vai onko se sittenkin jano? Ja että onko vielä nälkä, riittäisikö jo tämäkin ruoka? 

Kurssi on kohti neljättä viikkoa. Tuntuu hyvältä. Paita vähän lököttää. Kädet tuntuvat kapeammilta. Kasvojen iho on siloittunut vähäsen. Olen googlannut suun kautta nautitun vehnän ja sokerin vaikutusta ihoon (mikä on aika järkkyä luettavaa). Alan ymmärtää, miksi jotkut ovat niin koukussa kuntoiluun ja hyvinvointiin.

Nyt kun ruokailu alkaa sujumaan, täytyy alkaa kohdentaa katsetta liikkumiseen. Mitä, miten paljon, mitä kroppa sanoo? Olen varmaan 1,5 kilon NAURETTAVINE puntteineen ihan pöhkö, mutta tämä sairastuminen veti aika vakavaksi. On pakko ottaa iisisti tai sitten käy näin. Onneksi ei ole mikään kiire.

Sovitin myös tavoitehametta. Meneehän se päälle kun vähän irvistää :D Arvioisin, että -5kg ja menee päälle ilman irvistystä, mutta ei kyllä lökötä siinäkään vaiheessa yhtään ;) Onpahan ainakin jotain, mitä asettaa uudeksi tavoitteeksi!

TSEMPPIÄ kaikille muillekin hyvää oloa etsiville elämäntaparemontoijille. WE CAN DO IT!



ps. korostan ja alleviivaan - minä olen vasta matkalla terveellisempään elämään. En osaa siis neuvoa muita enkä kertoa oikeita ratkaisuja. Voin vain kertoa, että elämäntaparemontti on aina hyvä juttu ja sitä kannattaa kokeilla - jos tilanne on se, ettei ole tyytyväinen itseensä ja vointiinsa sellaisena kuin se nyt on. Vertaistukea minä kaipaan ja sellaista minustakin saa! Ja kaikki vinkit ovat lämpimästi tervetulleita! Minulla on ihana etävalkku ja -ryhmä, joista ammennan voimaa tälle matkalle, mutta koskaan ei voi olla liikaa vinkkejä tällä tiellä kohti parempaa oloa :)

12 kommenttia:

  1. Mulla on samanlainen projekti käynnissä - eka viikko vasta takana. Ihmeellisen hyvin sitä pystyykin näin kesäisin taklaamaan makeanhimoa vaikka tuoreilla marjoilla.

    VastaaPoista
  2. Hei kuullostaa ihan mahtavalta! Tosi hyviä pointteja oli tuossa ja vaikka sairastuminen tulikin just alkuun kurjasti, niin hienoa että et lannistunut. Ja sulla vaikuttaa olevan järki kädessä muutenkin - hitaasti hyvä tulee. Liian nopeat muutokset tuppaavat jäämään yleensä lyhytaikaisiksi "dieeteiksi". Sä pääset tuolla asenteella vielä pitkälle. Go girl! :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, piti ihan lukea kahteen kertaan. Iso kiitos kannustavista sanoistasi <3 Oijoi!

      Poista
  3. Mä todellakin lasken ikeassa haahuilun liikunnaksi ;D Heh, mut oikeesti "keräilen" päivän mittaan hyötyliikuntaa. Kausittain mulla on askelmittari mukana niin ei unohdu totuus että ei se 10 000 askelta tuu kotitöitä tehdessä ;D Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Askelmittari on kova sana, oikeasti. Joskus vuosia sitten käytin, ehkä pitäisi taas hankkia?! Aktiivisuusrannekkeesta en ainakaan innostunut, epäkiitollista aina saada kuulla olevansa laiska. Joka siis olen :D

      Kiitos tsempeistä <3

      Poista
  4. Hyvä sinä! Täälläkin remppaillaan mutta ei olla enää ehdottomia. Jos mässään teen korjausliikkeen. Kurjinta että yhden pvn mässytys heh vaatii useamman pvn korjaussarjan.

    Zemppiä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis se on niin totta! Kun miettii vaikka ihanaa, herkullista, makoisaa, sokerista ja kaloripitoista suklaapatukkaa. Se on parhaimmillaan puolessa minuutissa syöty ja kymmenien kävelykilometrien jälkeen kulutettu. Olen niin patalaiska, että mieluummin sitten jätän syömättä kuin kävelen Helsingistä Ouluun sitä kuluttamaan.

      Poista
  5. Hyvä hyvinvointi postaus <3 Ja hienoa että ensimmäisten viikkojen aikana jo tullut tulosta, siitä se lähtee <3 Ihanaa viikonloppua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi ihanainen <3 Ja kiitos samoin, hyvää viikonloppua -tai siis tässä vaiheessa puolikasta :)

      Poista

Kiitos kommentistasi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...