torstai 22. helmikuuta 2018

Sadun siivin untenmaille ja hyvät vinkit lasten iltatoimien rauhoittamiselle hyvän unen takaamiseksi!

*Yhteistyössä Minerva Kustannus

Iso osa vanhemmista tietää, miten elämän oikeasti mukavat perustoiminnot ei todellakaan ole itsestäänselvyys lasten kanssa. Ajoittain syöminen takkuaa, vatsa ei toimi eikä unikaan tule. Jotkut lapset eivät millään nukkuisi päiväunia, vaikka ne olisi tosi hyväksi lapselle, kun hoitopäivät voi olla tosi pitkiä ja se päiväkotihan on lapsen "työtä". Joillain lapsilla päiväunet taas sotkee yöunet! Jotkut lapset eivät millään köllähtäisi yöunillekaan - ei nyt kai, kun on koko maailma valloitettavana ja niin paljon nähtävää ja koettavaa!


Niin söpöä kuin pienten lasten maailmanvalloitus yötä myöten onkin, se on toisinaan tosi rasittavaa koko perheelle. Paitsi että lapsi tarvitsee unta kasvaakseen, myös vanhemmat tarvitsevat kunnon unet jaksaakseen sitä lapsiperhehärdelliä. Kun aikoinaan palasin esikoisen hoitovapaan jälkeen takaisin työelämään, ei ollut itku kaukana, kun sain oman lapseni nukahtamaan illalla yhdeltätoista ja oma herätyskello pirahti soimaan jo ennen kuutta! Niihin aikoihin tutustuin ensimmäistä kertaa valokyniin, joilla pystyi töpsötellä tummat silmänaluset säteilevän kirkkaiksi ja ihmiskone pysyi käynnissä kahvin armollisella voimalla. Mutta sitten siitä tuli kierre: lapsi nukkui yöllä aivan liian vähän ja täten hän nukahti päiväkodissa päiväunille, mikä sotki sitten yöunet ja kierre vaan jatkoi kiertämistään.


Tiedän, että tänäiltanakin monissa perheissä etsitään yhdessä nukkumattia, toisissa perheissä pitkälle yöhön saakka. Miten unentuloa voisi edesauttaa?


Rutiinit.
Monissa perheissä, missä illat on yhtä hulabaloota, rutiinit tuo iltatoimiin selkeät rajat joilla tähdätään rauhallisiin iltoihin ja onnistuneisiin yöuniin.

Ajoissa kotiin.
Koululaisilla on tietysti jo kotiintuloajat, mutta kotiintuloaika voi olla kova juttu ihan pienenkin lapsen perheessä. Kun kotiintuloaika on esimerkiksi klo.19, se on selkeä merkki, että nyt täytyy lähteä kylästä kotiin tai lähettää kylävieraat omaan kotiinsa. Sitten alkaa rauhoittuminen iltatoimiin.

Rauhoita iltatouhut.
Sulkekaa riittävän ajoissa televisio, kännykät, tietokoneet. Ei rajuja leikkejä, ei vauhdikasta siivoamista, vaan rauhaisaa valmistautumista iltatoimille. Yksi tärkeä osa iltatoimien rauhoittamista on myös se, että varaat aikaasi kohdataksesi lapsen. Päivät ovat täynnä kaikenlaista hulinaa: töitä, päiväkotia, kerhoa, koulua. Pyykinpesua, ruuanlaittoa, läksyjen tarkistusta. Vaikka olet paikalla, et aina välttämättä ole läsnä. Joten siksi kannattaakin varata illalla hetki aikaa ihan vaan lasta varten. Kuunnella mitä lapsella on kerrottavana ja olla aidosti läsnä. Tuli mieleen myös Puutalobabyn Leikkivartti-postaus, käy lukemassa!

Tutut iltarutiinit.
Toimittakaa iltatoimet perheelle omaan tyyliin: iltapala, iltapesu, hampaiden pesu, lemmikeille hyvänyöntoivotukset, mitä rutiineita teillä onkaan. Yksi tapa sopii yhdelle perheelle, toinen tapa toiselle perheelle ja jokainen saa muodostaa oman tapansa. Pääasia, että voitte suorittaa toimet sopuisasti ja rauhassa.

Iltapala.
Kannattaa kiinnittää huomiota iltapalan laatuun. Ei ehkä kannata syödä mitään kauhean energiapitoista, mutta toisaalta tyhjällä vatsalla ei ole myöskään kiva nukkua. Juomista kannattaa rajoittaa myös, ettei sitten pissata yöllä.


Iltasatu.
Meillä on ollut jo pitkään, ja on edelleen, ihan voittamaton onnistuneiden unien tae, iltasatu. Meidän iltasatukirjoissa on usein se ongelma, että ne ovat kovin pitkiä. Minä nimittäin meinaan nukahtaa itse nopeammin kuin lapsi jonka unta olemme etsiskelemässä. Me emme lue iltasatua ihan joka ilta, mutta erityisesti niinä iltoina, kun on ollut villiä vilskettä tai on syytä pötkähtää päiväunille, satu on se mikä katkaisee arkisen kiireen ja vapauttaa pikkuihmisen unipuuhiin. 

Unihan ei painostamalla tule. 
Mitä kovemmin lapsen - tai itsesi pitää nukkua, sitä todennäköisemmin uni tule. Pienillä lapsilla voi olla uniongelmia monista syistä ja niihin voit etsiä apuja esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta. Ilmeisesti neuvoloissa ja lääkärissä vastataan lapsen uniongelmiin vaihtelevalla menestyksellä, omakohtaisista kokemuksista tuntuu, että terveysalan ammattilaiset ovat usein ihan ymmällään lapsen uniongelmien edessä. Mutta se jos mikä on varmaa, että nukkumisesta saa nopeasti aikaan mörön, jos unta metsästetään liian intensiivisesti. Ja sitähän me emme halua.


Unen etsintää pehmein keinoin - sadun siivin untenmaille

Sain Minerva Kustannukselta luettavaksi Uneton jänö-nimisen kirjan, missä pieni jänö ei saa unta. Jänö etsii unenpalaa ja miettii, jos se ei ole varpaassa, onkohan se kuussa?

Kirja on oikein mukaansatempaava - tekstit ovat sopivan mittaiset ja kieli on soljuvaa. Meillä ekaluokkalainen lueskeli kirjaa itsekseen (eikö olekin ihan hullua, miten nopeasti ekaluokkalaiset oppivat lukemaan, koulua on käyty puoli vuotta ja nyt jo kirjaimet muodostavat sanoja, wau!) ja pötkähti kesken kaiken pikku päiväpaussille. Eli kyllä, kirja toimii!

Kirjan kerrassaan upeat kuvat houkuttelevat mukaansa unten maille, vaikka oikeastaan ne ovat niin hienot, että niitä on mukava tutkiskella päivänvalossa tarkemmin. Tärkeää tässä onkin se, että huomaa, ettei se unen metsästys tarvitse välttämättä olla kovin vakavaa, ryppyotsaista ja väkinäistä hommaa. Kuten kirjan takakannessa viimeinen lause kuuluukin, niin "Se (kirja) johdattaa kuin varkain unen siniseen maahan." Anna kirjan viedä!

Uneton jänö-kirjan on loihtinut monitaituri Nora Surojegin.


**

Onko teillä ollut tai nyt tapana lukea iltasatu?
Mikä on iltasatusuosikkinne?



2 kommenttia:

  1. Meillä rutiinit ovat aina olleet tosi tärkeitä, etenkin Julialle, ja niitä jatketaan edelleen. Iltasatu kuuluu iltarutiineihin myös. Taika itse saa kirjan valita. Usein samaa kirjaa jatketaan useampana iltana :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista! Ihana kuulla, että iltasatu on sielläkin tärkeässä roolissa :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...